PRAG

Då kommer vi till det tredje och sista inlägget i denna trilogi av superlånga (och något sena) inlägg. Det kommer bli "vanliga" inlägg härefter haha. Nu kommer det iallafall handla om resan till Prag tillsammans med Sandra, Oskar och Peter! Det är den senaste resan jag gjort och nu är det ett uppehåll till augusti då jag, Malin och Marielle åker till NORGE. Men nu är det Prag det handlar om.
 
Eftersom att vi skulle åka så pass tidigt på måndagsmorgonen sov jag över hos Sandra och Oskar för att det var smidigare helt enkelt. På flygplatsen sen hade vi lite dötid innan vi skulle gå på planet så Sandra löste korsord och jag pilla på telefonen (som alla andra haha).
 
Själva flygresan gick bra men på något sätt lyckades vi få den ENDA platsen på hela planet utan ett fönster. Ärligt talat så gjorde det nog inte så mycket eftersom jag satt och blunda större delen av resan men ändå haha.
 
Jag och Sandra lyssnade på rättegångspodden under hela resan så det gick väldans fort faktiskt. Väl framme tog vi oss till lägenhetshotellet som vi hade bokat och lämnade väskorna för att sedan snabbt leta upp ett ställe att äta på (vi var alla svinhungriga haha). Vi gick till ett ställe som hotellet tipsade om och oj oj vad gott det var!! Vi tog alla varsin english breakfast och det var precis vad vi behövde!
 
Vi tog en tur i stan sen. Gick mot det stora torget och hittade en liten park där vi slog oss ner för resans första öl (och drink). Man har ju hört om hur billigt det är men när vattnet är dyrare än alkoholen börjar man ju fundera haha.
 
Vi fortsatte sedan att vandra runt i stan och vid ett tillfälle hamnade vi vid ån där det fanns en bar, bänkar, bord att sitta vid osv. Återigen, så himla fint! (jag kommer nog säga det mer än en gång under det här inlägget).
(Vet inte vad jag funderar på i bakgrunden, "vilken stor öl" typ haha).
 
Älskar den här bilden på mig och Sandra haha, vi ser ut att vara typ 12 <3.
 
Senare på kvällen efter att vi fräschat upp oss så gick vi till en mycket fancy resturang. Jag åt en av de godaste fish´n chipsen ever och oj vad mätta vi blev! Jag fick faktiskt skippa efterrätten för jag hade spytt om jag ätit mer haha. Jag fick dock smaka Sandras hehe.
 
Under resten av kvällen gjorde vi inte så mycket, vi kom hem och la oss nästan direkt. Det hade varit en lång (och svettig) dag så vi var alla väldigt trötta. Men vi var in på en sån "mini-market" på vägen hem  och köpte lite vatten och annat kul (mer om det senare).
 
Morgonen efter åt vi lite minst sagt speciella pannkakor till frukost. Det var nog mer crepés faktiskt. Jag tog en med mozzarella och tomat, till det drack jag en svingod chailatte! Det var vanilj i bland annat så det blev inte bara julsmak (jag förknippar chailatte med vinter och jul om jag dricker den varm).
 
Sen började vi gå upp mot slottet och när jag säger upp menar jag en låååång brant backe haha. Väl uppe spatserade vi runt och vi hamnade mitt i mellan bröllopsfototagande och byte av slottsvakterna.
 
Vi satte oss ner vid en resturang och tog en varsin drink medans vi väntade på att regnet skulle lätta. Innan hade vi tagit väldigt fina bilder vid en utsiktsplats med selfiesticken haha.
 
Om vi spolar fram dagen lite grann så var det dags för en av resans höjdpunkter, ölspa!! Det är faktiskt bland det roligaste jag har gjort. Men det gick alldeles för fort! 1 timme var vi där men det kändes som 15 min haha. Man fick dricka hur mycket man ville från tappen under tiden och det fanns en halmsäng som man kunde chilla på om man ville också. Eftersom vi bara hade en timme på oss så fylldes glasen på ganska ofta kan man ju säga haha.
 
När vi var klara gick vi till en resturang som låg alldeles i närheten, vi behövde verkligen få i oss nåt att äta haha. Jag tog anka vilket var supergott men kålen som var till var AMAZING. Det var både vit och rödkål och jag brukar inte gilla rödkål men det här var supergott. Just det! Vi var in på ett fik också där jag åt en lemon pie som var perfekt syrlig!
 
När vi var hemma igen sen så ordnade jag och Sandra ett fanta quiz för killarna. Dagen innan hade vi köpt massa nya fantasmaker (nya för oss dvs) som vi lät dem prova och gissa vilken smak det var osv.
 
Det blev en sen middag den dagen, klockan 22 satt vi på en uteservering och åt en varsin mycket god pizza! Vi hade alla sagt innan att vi inte var så hungriga och att vi kunde dela på en pizza men när vi väl satt ner så beställde vi ändå en varsin haha.
 
Dag 3 och sista heldagen i Prag var jag och Sandra uppe tidigt för vi hade bestämt att vi skulle gå till Palladium (ett jättestort köpcentrum) direkt när det öppnade. Vi åt frukost där och sedan strosade vi runt. Vi var inne på DM (typ en drugstore) nästan en timme och plockade på oss en massa billigt smink haha. Stolarna där vi åt frukosten var gungstolar så dem satt vi och gungade i fram och tillbaka haha.
 
Efter Palladium så gick jag och Sandra på ett vaxmuseum! Det var väldigt speciellt eftersom att det var mest tjeckiska kändisar så vi visste ju knappt vem nån var. Men vi tog bilder och var glada ändå haha.
 
Sandra gjorde en kul grej där också, man kunde göra som en digital "docka" av sig själv där man valde kläder, hår, smink osv. Typ the sims.
 
På samma ställe kom det en kille som jobbade där och helt plötsligt hade han klätt ut mig och Sandra i både kläder och peruker och innan vi visste ordet av så hade vi köpt en varsin magnet med bilden på haha.
 
Här är också en favorit av oss haha
 
När vi gått igenom hela museét tog vi en varsin glass innnan vi mötte upp med grabbarna.
 
Vi åt lunch på ett ställe som heter "Peter´s" (tror jag), vilket vi tyckte var kul pga Peter var med haha. De gjorde väldigt goda hamburgare och sötpotatisstrips är ju alltid gott!
 
Trots att vi var proppmätta tröck vi ändå i oss en varsin STOR gelato på ett ställe som vi sett dagen innan. Det är vad den här resan i stort sett har gått ut på. Äta sig proppmätt haha.
 
Efter ett stopp hemma och lite uppfräschning så gick vi ner på stan för att äta sista middagen i Prag. På vägen dit såg vi en hel gata som var julpyntad!! Gissa om jag blev glad haha.
 
Det var den sista bilden jag tog också verkar det som. På torsdagen gick vi bara upp, åt frukost och åkte hem i princip. Nu är jag som ni kanske redan vet i Alvesta och kommer uppdatera er om det också haha. Men det var iallafall en superkul resa och jag hoppas vi åker iväg någon annanstans snart igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0