Shakespeare

Halloj!
 
Idag så jag har haft en väldigt "kulturig" dag i skolan. Först så hade vi en föreläsning om Shakespeare och teatern på den tiden. Nästan direkt efter så hade vi ett seminarim där vi fokuserade på Macbeth. Vi hade sett en filmatisering förra veckan (och vi läste själva pjäsen också såklart) och nu skulle vi gå igenom alla studiefrågor. Filmen var övrigt ett riktigt sömnpiller haha. En utav uppgifterna var att kolla upp alla ord som vi inte förstod och jag var bland annat tvungen att kolla upp ordet "Anon".
 
Jag fick fram en topplista med bra alternativ men blev lite paff när jag läste nummer 4 haha.
 
På tal om Shakespeare, en tjej i min grupp är också från Gävle och hon berättade något som jag inte hade en aning om! I Gävle så finns det en teater, nämligen denna:
 
Och på framsidan nästan högst upp står bland annat Shakespear´s namn, DOCK så är det felstavat hahaha. Det känns så typiskt Gävle..
 
Under seminariet så läste vi bland annat ett varsitt stycke ur pjäsen och det gick ju sådär. En del meningar har inget som helst flöde och en del ord var typ omöjliga att säga! En tjej fick en sådant omöjligt ord flera gånger när hon skulle läsa så jag tyckte verkligen synd om henne haha.
 
Jag har just gjort klart nästa veckas översättning till språkstrukturen så klapp på ryggen till mig! Det är pretty kallt i mitt rum just nu också (snälla sätt på värmen) så jag ska tända lite ljus och blanda ihop en kopp varm choklad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0