tropisk natt..

Jag vaknade inatt av att det var sjukt varmt och fuktigt! Jag var tvungen att kolla upp om det är något speciellt som pågår och efter lite googlande så hittade jag det här :
 
När temperaturen inte understiger 20°C under hela natten kallas det för tropisk natt. Detta fenomen förekommer vanligast när fuktig luft strömmar upp från sydost under senare delen av sommaren. Då är vattnet i hav och sjöar som varmast och den högre luftfuktigheten dämpar utstrålning av värme. I inlandet förekommer därför ytterst sällan tropiska nätter.

Tropiska nätter förekommer ofta i samband med värmeböljor. SMHI definierar värmebölja som ”en sammanhängande period då dygnets högsta temperatur överstiger 25°C minst fem dagar i sträck.
 
Jag har inte koll på vad temperaturen har varit de senaste nätterna och det kan faktiskt vara så att jag bara blir väldigt varm lätt, men jag skulle inte bli förvånad om det varit över 20°C. Jag älskar sommaren, men, som det är nu orkar man ju inte göra något ändå haha. Man blir svettig och trött efter 10 min utomhus (okej jag överdriver något) och då vill man bara vända om. Lite regn vore faktiskt uppskattat just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0